Innlaget boliger Reguleringsplan
Reguleringsplan legger til rette for ca. 225 leiligheter/boliger
- Funksjon: småhusbebyggelse, tur-/lekeområde, kryssutbedringen i fylkesvei
- Areal: 134 dekar
- År: 1. gangsbehandling høst 2022
Kvartal 19 arkitektkontor har utarbeidet planforslaget for detaljregulering av Innlaget boliger i samarbeid med eksterne konsulenter Ingeniørservice, Asplan Viak, Norconsult og på vegne av Innlaget Eiendom AS.
Innlaget er et boligområde (kommuneplanens byggeområde B3) som ligger mellom Åsgårdstrand og Tønsberg omgitt av natur- og kulturlandskap på to «langsider» (øst og vest) og blandet boligbebyggelse langs Åsgårdstrandsveien (fylkesvei) i nord og sør.
Beliggenheten gir muligheter for å gi yngre familier et boligtilbud som få andre utbyggingsområder i kommunen har i dag. Det er et mål å bygge ca. 225 leiligheter/boliger. Planområdet er på 134,0 dekar mens byggeområdene for boliger er 81,0 dekar. Det inkluderer nærlekeplasser og interne, felles veier.
Boligtettheten er cirka 2,75 boliger per dekar byggeområde. Bebyggelsen har den laveste tettheten i sonene mot vest. Her er det frittliggende og sammenbygd småhusbebyggelse med cirka 2,5 boliger per dekar. I den østre delen mot fylkesveien er det to-, fire- og seksmannsboliger. Tettheten her er cirka 4,0 boliger per dekar (BBB1-2). I de sentrale områdene (BKS 3-4) er det sammenbygd småhusbebyggelse som har en tetthet på 3,0 boliger per dekar. De rikspolitiske retningslinjene for bærekraftig arealpolitikk, nedfelt i regional plan (RPBA), stiller krav til en boligtetthet på 2-4 boenheter pr. daa. Grønnstrukturformål er 28,0 dekar. Av dette er 16,1 dekar friområder (lek, idrett, opphold, turdrag m.v.) og 11,8 dekar er naturområde.
Eksisterende barnehage vil få et godt tur-/lekeområde innenfor planområdet. Området får en sikret gangforbindelse til barnehagen, men forflyttes nordover hvor det er muligheter for flere aktiviteter og det er enda mer solrikt og skjermet enn dagens.
Det er tatt spesielle hensyn til dagens og framtidas bruk for friluftsliv ved at eksisterende stisystemer er opprettholdt og supplert. Trafikksikkerheten blir forbedret gjennom utvidelser av gang- og sykkelveinettet, nye bussholdeplasser og kryssutbedringen.
Se flere av våre prosjekter her